Hoe los ik “maximum execution time exceeded” problemen op bij WordPress?
Oplossingen voor “maximum execution time exceeded” problemen op WordPress
Krijg je bij je WordPress website steeds weer “maximum execution time exceeded” te zien? En wil je graag weten hoe je dit oplost? Lees dan snel verder in dit blogartikel wat dit probleem precies is en hoe je het kunt oplossen!
Wat betekent de melding “maximum execution time”?
Wanneer je de melding krijgt “maximum execution time exceeded”, betekent het dat de website iets probeert te doen dat te veel tijd kost om te verwerken. Alle processen hebben namelijk een maximale tijd voor het uitvoeren van een ‘taak’. Wanneer het uitvoeren van die taak te lang duurt, dan krijg je deze foutmelding. De foutmelding bestaat meestal uit “Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded” of “Error: Maximum execution time of 60 seconds exceeded”.
De 30 of 60 seconden is de maximale tijd die de server geeft voor het uitvoeren van een (PHP) script. Zodra het script langer duurt dan deze tijdslimiet, stopt de server de uitvoering ervan en geeft het de bovenstaande error.
Wat veroorzaakt de melding “maximum execution time” ?
Deze melding kan door meerdere zaken worden veroorzaakt. Drie van de belangrijkste redenen zijn:
- Het updaten van een grote plugin of het thema
Wanneer je een grote plugin of het thema probeert te updaten, kan dit langer duren dan de maximale uitvoeringstijd. In dat geval krijg je de foutmelding hierboven te zien. - Complexe taken
Sommige taken die je WordPress-website moet uitvoeren kunnen complex zijn en veel servermiddelen of server-resources vragen. Denk bijvoorbeeld aan het uploaden van een grote hoeveelheid foto’s of het uitvoeren van (meerdere/grote) database queries. Deze taken kunnen daardoor ook te veel tijd in beslag nemen, waardoor je de foutmelding ontvangt. - Slechte code
Code die slecht in elkaar zit kan ook zorgen voor de foutmelding doordat deze niet geoptimaliseerd is voor de website. Dat kan in de plugins zijn, het WordPress thema of zelf geschreven scripts of een combinatie daarvan.
Hoe los je de melding “maximum execution time” op?
Heb je last van deze melding? Als tijdelijke oplossing kun je de maximum execution time tijdelijk verhogen zodat hetgeen dat er te lang over doet meer tijd heeft om zijn taak uit te voeren. Maar dat is geen permanente oplossing die ervoor zorgt dat het probleem wordt opgelost. Het is beter om erachter te komen wat precies de error veroorzaakt en dat direct aan te pakken. We leggen hieronder uit wat je kunt doen om erachter te komen wat het probleem is en hoe je dit kunt oplossen:
Stap 1: Waar komt de "maximum execution time" error vandaan?
Om erachter te komen wat er precies fout is gegaan, kun je allereerst kijken naar de werkzaamheden die je voor het laatst hebt uitgevoerd. Heb je geen update gedaan in een lange tijd, dan kan dat juist het probleem zijn. Verouderde of slechte code kan ook een oorzaak zijn van een maximum execution time omdat de website iets probeert uit te voeren dat niet lukt doordat de code niet meer werkt. Heb je net een thema-update of een plugin-update uitgevoerd en heb je daarna de foutmelding gekregen? Dan kan het zijn dat de maximum execution time te laag is om de update uit te kunnen voeren.
Is je website up-to-date en hoeft er niets bijgewerkt te worden? Dan kan het ook door een complexe taak komen die de website probeert uit te voeren. Wanneer je bijvoorbeeld een grote hoeveelheid foto’s probeert toe te voegen of een grote hoeveelheid data probeert op te vragen, dan kan het zijn dat je website daarop vastloopt. Als hij niet alles heeft kunnen verwerken of opvragen voordat de maximum execution time voorbij is, dan zal hij je ook de error geven.
Stap 2: Hoe kan ik het probleem van de "maximum execution time" error oplossen?
Als je website-thema en/of plugin(s) al een ruime tijd niet meer zijn geüpdatet, dan zul je een update moeten uitvoeren. Wij starten vóór het updaten altijd met het maken van een back-up. Als er namelijk iets fout gaat met een update, dan kan dit de hele website verstoren. In dat geval moet je een back-up hebben die je terug kunt zetten. Je begint dus altijd met het maken van een back-up. Vervolgens ga je naar de website en log je in om de updates uit te kunnen voeren. Het is raadzaam om eerst de plugins te updaten, dan te controleren of alles nog goed werkt, en daarna pas het thema een update te geven wanneer dat nodig is. Vaak helpt het al om de plugin(s) van je website te updaten.
Als je net een update hebt gedaan en de website geeft de error, dan kan het zijn dat je website niet genoeg maximum execution time heeft om de update uit te voeren. Als je naar de updates kijkt, zul je zien dat ze niet uitgevoerd zijn. In dat geval moet je de maximum execution time zo ver mogelijk omhoog zetten en vervolgens de update opnieuw laten uitvoeren. Je kunt een waarde van 120, 300 of 600 seconden proberen om te kijken of het dan wel lukt. Let wel op dat je dit alleen tijdelijk doet! Het is niet de bedoeling dat je deze instelling zo laat staan.
Ook voor het uploaden of opvragen van grote datahoeveelheden kun je de maximum execution time verhogen om te zorgen dat er iets meer tijd is om de vraag uit te voeren. Bij het uploaden van grote hoeveelheden data moet je je afvragen of je alles optimaal aan het uploaden bent. Ben je bijvoorbeeld een groep foto’s aan het uploaden, dan kun je zorgen dat je ze comprimeert en in kleinere groepen uploadt in plaats van één grote groep. Als je een grote hoeveelheid data opvraagt, kun je ook overwegen om te kijken of je dit niet in kleinere stukken kunt opdelen.
Als je vervolgens nog steeds na deze stappen een foutmelding krijgt, dan zul je verder moeten kijken. Als eerste kun je controleren of je wel degelijk de maximum execution time hebt verhoogd. Sommige hostingpartijen zetten daar namelijk een maximum op, waardoor je maximum execution time misschien niet omhoog is gegaan. Je kunt bij je PHP-instellingen controleren of deze omhoog is gegaan. Als dat niet het geval is, dan moet je contact opnemen met je hostingpartij om te vragen of deze tijdelijk omhoog zou kunnen worden gezet.
Maar als dat het probleem niet is, dan kun je kijken naar de logs in het controlepaneel. De meeste controlepanelen hebben een functie genaamd ‘logs’ of ‘Errors’. Wij gebruiken cPanel en daar heet het ‘Fouten’. In het overzicht dat je op die pagina ziet, staan alle foutmeldingen die je website heeft gehad. Daar kun je kijken wat er precies fout gaat op de website. Om meer informatie te krijgen over wat er fout gaat, kun je vervolgens WP-DEBUG aanzetten in het ‘wp-config.php’-bestand. Afhankelijk van wat daar uit komt, zul je vervolgens een aanpassing moeten doen om het probleem op te lossen.
Zie je niets in de logs staan of in de WP-DEBUG? Dan kun je altijd nog WordPress, het thema en alle plugins opnieuw proberen te installeren. Soms kan een update beschadigd zijn geraakt en helpt alleen een herinstallatie. Als je zelf niet goed weet wat je hier allemaal mee moet, dan kun je altijd contact zoeken met ons! Wij weten alles af van WordPress en het beheer van WordPress-websites en zijn gespecialiseerd in het vinden en oplossen van foutmeldingen. Laat ons gerust iets weten, dan kijken we samen naar een oplossing!
Stap 3: Controleren of alles in orde is
Als bovenstaande heeft geholpen en je hebt de update kunnen doen, de foto’s kunnen uploaden of het thema kunnen herinstalleren, dan controleer je altijd achteraf nog een keer of alles werkt. Je gaat alle pagina’s van je website na om te kijken of er niets kapot is gegaan. Als je een formulier op de website hebt staan, dan kun je hier het beste een inzending op doen om te kijken of deze nog werkt. Als alles in orde is, zal de website er weer als vanouds uitzien zonder de maximum execution time error.
Meer informatie over website-optimalisatie
Ben je nieuwsgierig naar wat je nog meer met je WordPress-website kunt doen? Heb je misschien een andere foutmelding of wil je graag meer weten over website-optimalisatie? Lees dan snel verder bij onze andere artikelen!