Mijn WordPress-website geeft een wit scherm, wat nu? - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hostingwebmix – Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hostingMijn WordPress-website geeft een wit scherm, wat nu? - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting

Webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting

leestijd: 4 minuten · niveau: medium

Mijn WordPress-website geeft een wit scherm, wat nu?

20 maart 2024 Daisy Essers

Als je website ineens vervangen is door een wit scherm, dan heb je te maken met het beruchte “white screen of death”. De benaming is misschien wat dramatisch – in elk geval houdt het in dat je website niks meer doet. De bezoekers van je website zien de website niet meer en vaak kun jij niet meer inloggen in het dashboard om het op te lossen.

Gelukkig is het “white screen of death” een veel voorkomende error, en zijn er veel mogelijke oplossingen die je kunt proberen. Met deze tips helpen we je om je website terug te halen van de “dood”.

White screen WordPress

Waar komt het witte scherm vandaan?

Het witte scherm kan een aantal verschillende oorzaken hebben. Soms veroorzaakt een plugin of thema de error, of er is een PHP-fout opgetreden, of je website heeft de geheugenlimiet bereikt. Of er is iets anders aan de hand (in dat geval staat de bijbehorende error meestal in beeld).

De error wordt wel meestal veroorzaakt door iets wat er recent veranderd is. Heb je laatst een nieuwe plugin toegevoegd? Ben je geswitcht van thema? Heb je updates gedraaid tijdens het website-onderhoud? Heb je gewerkt met de code van je website en heb je misschien gemaakt? Heb je in één keer veel content toegevoegd? Ga na wat je veranderd hebt, en kijk of je dat terug kunt draaien.

 

Hoe los je het witte scherm op?

Soms weet je niet wat het witte scherm heeft veroorzaakt, of je kunt het niet terugdraaien. Meestal kun je namelijk niet meer inloggen in het dashboard. Hieronder leggen we uit hoe je erachter kunt komen wat het probleem heeft veroorzaakt, en hoe je het kunt oplossen.

Stap 1: Website sluiten, cache legen, backup terugzetten

Ten eerste kun je de standaard stappen voor website-proberen:

  • Je browser sluiten en opnieuw opstarten.
  • De cache van je browser legen, of de website in een incognito tabblad openen.
  • De console van je webbrowser checken op een error; deze kan nuttige waarschuwingen tonen over problemen op je website.
  • De server logs van je website kun je nakijken om te zien of er bijvoorbeeld serverfouten of verbindingsproblemen zijn.
  • Een backup terugzetten van je website. Pas op: als de backup al een tijd geleden gemaakt is, ben je dus al je wijzigingen sinds toen kwijt. Als je heel veel wijzigingen kwijtraakt met het terugzetten van een backup, kun je beter de stappen hieronder eerst proberen.
 

Stap 2: FTP-verbinding maken

Als deze stappen niks oplossen, kun je proberen om het probleem op een andere manier op te lossen. Als je niet in het dashboard kan komen (onderstaande tips gaan daarvan uit), zul je verbinding met je website moeten maken via FTP. Je vindt hier een beschrijving van een mogelijke methode.

In het bestand wp-config kun je bij WP_DEBUG false naar true veranderen. Dan zie je welke errors er spelen op de website (opmerking: de bezoekers van je website zien dit ook! Dus zet het weer op false als je klaar bent). Je kunt hier bijvoorbeeld zien of een error uit de map plugins of themes komt.

Stap 3: Plugins uitschakelen

Vanuit FTP kun je alle plugins uitschakelen. Als dat ervoor zorgt dat het witte scherm weg is (je website zal niet optimaal functioneren, omdat de plugins uitgeschakeld zijn), kun je dan weer inloggen in het dashboard. Daar kun je dan één voor één de plugins weer aanzetten, en steeds de website opnieuw laden, totdat het witte scherm terugkomt. Dan kun je die plugin deactiveren.

Stap 4: Overstappen naar het standaard WordPress-thema

Vanuit FTP kun je het thema van je website deactiveren om te kijken of dat helpt. Je logt in op de server waar je WordPress website staat gehost. Dan navigeer je naar de map waar de thema’s van je website in staan. Deze map bevindt zich meestal in een map genaamd public_html. Daarin bevindt zich de map genaamd wp-content.

Je deactiveert het thema door in de map wp-content het mapje te hernoemen, bijvoorbeeld naar _themes. WordPress herkent daardoor de naam van het mapje niet meer en schakelt terug naar het standaard WordPress-thema. Als dit het witte scherm laat verdwijnen, weet je dat het probleem aan je thema ligt.

Als het thema gemaakt is door een webdeveloper, zul je contact met diegene moeten opnemen. Zo niet, dan kun je googelen naar oplossingen voor bugs binnen dat thema.

 

stap 5: Resources opschalen zoals de geheugenlimiet, maximale uitvoeringstijd en maximale invoervariabele

Verder kun je proberen om de geheugenlimiet van je website omhoog te krikken. In het bestand wp-config vind je bij de meeste websites WP_MEMORY_LIMIT, dat je op een hoger getal kunt zetten.

Je kunt de uitvoeringstijd (max_execution_time) verhogen door een aanpassing in het php.ini bestand of via het htaccess bestand. Let wel op, hiermee kun je er ook voor zorgen dat de serverbelasting omhooggaat en dat bezoekers een langere laadtijd ervaren.

Ten slotte kun je ook de maximale invoervariabele hoger instellen. Sommige thema’s en plug-ins maken gebruik van een hoger aantal variabelen waardoor de website instabiel wordt wanner de max_input_vars verkeerd is ingesteld. Door deze omhoog te zetten kun je zien of dit het probleem van het witte scherm oplost.

Stap 6: Contact opnemen met je hostingprovider

Als geen van deze opties het witte scherm laten verdwijnen, kun je altijd nog contact opnemen met je hostingprovider om te vragen hoe het probleem opgelost zou kunnen worden.

Hoe voorkom ik in de toekomst een wit scherm?

Het werken aan websites brengt nu eenmaal de nodige errors met zich mee; ook deze error kun je niet helemaal vermijden. Wat het oplossen van deze en andere errors wel makkelijker maakt, is als je periodiek backups maakt van je website (bijvoorbeeld elke week/maand). We raden ook aan om altijd een backup te maken als je grote aanpassingen gaat maken. Als er dan iets misloopt, kun je een recente backup terugzetten en raak je daarbij niet veel voortgang kwijt.

Daarnaast is het belangrijk om gebruik te maken van plugins en thema’s die van goede kwaliteit zijn. Slecht ontwikkelde plugins en thema’s zullen namelijk vaker elkaar “in de weg zitten” (programma hebben dat in conflict is met het programma van een ander element), waardoor je website crasht.

Het kan bij het doen van updates altijd voorkomen dat er iets breekt. Zorg er dus voor dat je het website-onderhoud niet uitvoert op belangrijke momenten (bijvoorbeeld een grote uitverkoop op je webshop).

Hulp nodig met je website?

Heb je een probleem met je website dat je ondanks deze blog niet opgelost krijgt? Of heb je advies nodig over hoe je het beste uit je website kunt halen? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!

Kom in contact

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jou of je bedrijf te voorzien van een (online) oplossing op maat.

?>