De 5 meest voorkomende errors bij een WordPress-website
Het heeft vele voordelen om je website met WordPress te bouwen. Maar ook WordPress heeft wel eens momentjes waarop dingen niet zo goed werken.
In dit artikel bespreken we vijf veel voorkomende WordPress-errors, en wat ervoor nodig is om elk probleem op te lossen.
Welke errors komen het vaakst voor bij WordPress-websites?
De meest voorkomende WordPress-errors zijn het “white screen of death” (en de foutmeldingen die daarbij komen kijken), pagina’s die het niet meer doen, en issues met inloggen in het dashboard. In dit artikel bespreken we oplossingen voor deze errors.
In eigenlijk alle gevallen kun je de volgende stappen als eerste proberen:
- Sluit je website/browser eens en start ‘m weer op.
- Leeg je cache.
- Zet een backup terug van je website (pas op: dit kan ervoor zorgen dat je je meest recente aanpassingen kwijtraakt!)
Als het probleem zich dan nog voordoet, probeer dan de stappen hieronder.
1. WordPress-website geeft een wit scherm
Ten eerste het gevreesde “white screen of death” – één van de meest voorkomende WordPress-errors. “White screen of death” betekent alle errors waarbij je hele website ineens vervangen is door een wit scherm (soms lichtgrijs, afhankelijk van je browser en de error). Daar kan dan helemaal niks op staan, of er staat “Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site”, of een andere foutmelding (misschien staat de foutmelding in kwestie verderop in dit artikel).
Vaak wordt het white screen of death veroorzaakt door iets wat je recent veranderd hebt, dus stap 1 is om na te gaan of je recent iets nieuws toegevoegd/veranderd hebt en te kijken of je dat kunt terugdraaien.
Als je laatst een plugin hebt toegevoegd: probeer om alle plugins uit te schakelen. Als je geen toegang hebt tot het dashboard, zul je de plugins uit moeten schakelen vanuit FTP. Als je dan weer in het dashboard komt, dan kun je ze vanuit daar één voor één weer aanzetten totdat de fout zich weer voordoet. Dan weet je welke plugin de error veroorzaakt en kun je die uitzetten.
Als dat het probleem niet oplost, kun je debugging aanzetten op je website. WordPress houdt namelijk bij welke errors er op de website zijn, hoewel dat niet standaard getoond wordt op de website (omdat deze errors dan ook aan andere gebruikers getoond worden; zet debugging altijd weer uit als je klaar bent!). In het wp-config-bestand kun je WP_DEBUG van false naar true zetten. Laad dan je website opnieuw. De errors zouden zichtbaar moeten worden op je website.
Als je niet weet wat je met de errors moet, of het oplossen van de errors lukt niet, dan kun je het beste je hostingprovider contacteren.
Verder kun je nog proberen om de datalimiet van je website omhoog te zetten. Bij de meeste websites kun je in het wp-config-bestand WP_MEMORY_LIMIT op een hoger getal zetten. Als dat bij jou niet kan/werkt, neem dan contact op met je hostingprovider.
2. Error establishing a database connection
WordPress werkt veel met databases om de inhoud van een website op te slaan. Een database bevat informatie zoals teksten, pagina’s, gebruikersinformatie en meer. Soms treedt er een fout op bij het maken van de databaseconnectie. Dan krijg je deze foutmelding.
De meest voorkomende reden hiervoor is dat de inloggegevens van je database niet kloppen. In DirectAdmin kun je het database-wachtwoord aanpassen. Dit moet dan in het bestand wp-config.php aangepast worden. Zorg ervoor dat de gegevens bij DB_NAME, DB_USER, DB_PASSWORD, en DB_HOST kloppen.
Als er niks in de database staat en je website net nieuw is, dan is het vaak het beste om WordPress opnieuw te installeren.
3. 500 internal server error
In verschillende browsers kan deze melding er verschillend uitzien, maar waar het op neerkomt is dat je website het niet doet en dat er een melding met “500”, “server error” en/of “HTTP” op het scherm staat.
Deze errors zijn vervelend, want als ze niet snel opgelost worden, kunnen ze negatieve invloed hebben op je SEO-score. Wat ze extra vervelend maakt, is dat deze errors een hoop verschillende oorzaken kunnen hebben en dat het oplossen hiervan vaak een technisch verhaal wordt.
Probeer eerst de stappen onder “WordPress-website geeft een wit scherm” en kijk of dat helpt. Zo niet, dan kun je in de meeste gevallen het beste contact opnemen met je hostingprovider.
4. Alleen de homepage doet het nog
Als na een verandering – bijvoorbeeld de migratie van je website – ineens alleen nog maar de homepage werkt, dan is de kans groot dat er iets mis is met de permalinks. Wat dit meestal kan oplossen, is als je naar het kopje Permalinks gaat onder Instellingen in je dashboard, daar checkt of de instellingen zijn zoals ze eerst waren (dat zouden ze wel moeten zijn) en dan simpelweg op “Opslaan” klikt.
5. Inloggen lukt niet
Via jouwwebsite.nl/wp-admin kun je normaal gesproken inloggen in je WordPress-site. Als je hier wel het gebruikelijke inlogscherm ziet maar niet in kunt loggen, lost het wijzigen van je wachtwoord meestal het probleem op.
Als je website problemen heeft met het verzenden van e-mails, krijg je soms vervolgens geen e-mail waarmee je het wachtwoord kunt wijzigen. In dat geval kun je rechtstreeks in de WordPress-database je wachtwoord wijzigen.
Als je het inlogscherm überhaupt niet te zien krijgt, zie dan de oplossingen onder “WordPress-website geeft een wit scherm”.