Website optimalisatie met behulp van een zoekfunctie
Als je een eigen website hebt, is het cruciaal om de gebruikerservaring te optimaliseren en bezoekers in staat te stellen gemakkelijk de gewenste informatie op je site te vinden. Een zoekfunctie kan hierbij van onschatbare waarde zijn en toch vergeten veel websites dit kleine doch handige hulpmiddel. In dit artikel zullen we daarom stil staan bij wat een zoekfunctie is en doet en hoe het helpt jouw website te optimaliseren.
Wat is de zoekfunctie?
Even bij de basis beginnen: wat is een zoekfunctie nu? Een zoekfunctie is een tool op een website, applicatie of ander digitaal platform, waarmee gebruikers kunnen zoeken naar specifieke informatie binnen de beschikbare content. Met behulp van een zoekbalk kunnen gebruikers sleutelwoorden, zinnen of andere zoektermen invoeren om relevante resultaten te vinden die overeenkomen met hun zoekopdracht. Deze zoekbalk is vaak te vinden op websites, sociale media platforms, databases en zelfs je eigen pc.
Zijn er alternatieven voor de zoekfunctie op je website?
Een zoekfunctie blijft de meest gebruikersvriendelijke manier van woorden zoeken op een website. Er zijn echter ook andere tools om tot de juiste resultaten te komen:
- Een goed ontworpen en intuïtief navigatiemenu kan gebruikers helpen om gemakkelijk door de inhoud van een website te bladeren zonder een zoekfunctie te gebruiken.
- Door je content te organiseren in duidelijke categorieën en deze te voorzien van labels, kunnen gebruikers snel de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn.
- Door gebruikers de mogelijkheid te bieden om zoekresultaten te filteren en te sorteren op basis van verschillende criteria kan informatie ook snel gevonden worden.
- Het creëren van indexpagina’s waar alle beschikbare inhoud overzichtelijk wordt weergegeven met links naar de relevante pagina’s.
- Woordenboek waarin je alle onderwerpen op je website toont.
- Een sitemap is een gestructureerde lijst van alle pagina’s op een website en kan gebruikers helpen om de hiërarchie en structuur van de website te begrijpen en direct naar de gewenste pagina te navigeren.
Kenmerken van een goede zoekfunctie
Zoekfuncties op websites kunnen in verschillende vormen voorkomen, van het bekende loepje tot een knop met de tekst ‘Zoeken’ erin. Beide vormen zijn populair en effectief voor het bieden van zoekmogelijkheden aan gebruikers. Het belangrijkste is dat de zoekfunctie duidelijk en gemakkelijk te vinden is voor jouw bezoeker, zodat hij snel en efficiënt kan zoeken naar de gewenste informatie op de website. Wanneer je besluit tot een zoek-button, maak deze dan in dezelfde stijl als je huisstijl. Heb je dit niet, kies dan voor de kleur groen. Bezoekers weten dat de kleur groen positief is en zullen verder klikken. Gebruik daarom geen rood, tenzij het in je huisstijl zit.
Wat kunnen zoekfuncties betekenen voor je website?
Hoewel veel websites het vergeten, is makkelijk zoeken in een website voordelig voor je website optimalisatie. Een zoekfunctie geeft jouw bezoeker ten eerste vertrouwen, want je hebt niks te verbergen en de hele website staat tot zijn beschikking. Het grootste voordeel is natuurlijk dat een gebruiker snel en efficiënt informatie kan zoeken, wat weer positieve gevolgen heeft op de gebruikerservaring. Vindt je bezoeker niet wat hij zoekt, kun jij hem extra informatie aanbieden. Zo vindt hij misschien met een omweg antwoorden en ben jij hem niet kwijt.
Dit leidt er weer toe dat je site relevanter wordt gevonden door tools zoals Google. De relevantie van je website op SEO gebied stijgt door een goede zoekfunctie. Een zoekfunctie kan bovendien gekoppeld worden aan een statistisch programma, zoals Google Analytics. Zo zie je waar mensen op zoeken en kun je ontbrekende zoekwoorden voorzien van content, wat weer leidt tot een betere online vindbaarheid.
Nadelen van zoeken binnen een website
Toegegeven, er zijn ook een aantal nadelen verbonden aan een zoekbalk binnen je website. Wanneer je zoekfunctie niet optimaal werkt, dus traag en zonder relevante info, dan zal de bezoeker juist zijn vertrouwen in je website verliezen. Een tweede nadeel is dat uitgebreide zoekresultaten problemen kunnen veroorzaken met de snelheid van je website. Zorg dus voor een snelle programmatuur en voldoende servercapaciteit. Een laatste nadeel is dat een zoekfunctie veel website onderhoud vergt, opdat deze up to date blijft.
Vergeet resultatenpagina niet
Wist je dat de pagina’s met zoekresultaten van een website in de top drie van meest vergeten pagina’s voorkomen? Vergeet dus ook niet om de zoekresultaten regelmatig te onderhouden en overzichtelijk te houden. Zorg ervoor dat de zoekresultaten overzichtelijk zijn met duidelijke titels, waardoor gebruikers gemakkelijk kunnen zien waar ze op moeten klikken. Belangrijke resultaten moeten bovendien als eerste worden weergegeven.
Waar op de website kun je de zoekbalk het beste plaatsen?
De meest gebruikelijke locatie om je zoekfunctie te plaatsen, is rechtsboven op de website, want hier verwachten bezoekers de zoekbalk ook. Wil je vernieuwend te werk gaan, dan kan dit ook, maar houd er rekening mee dat de zoekfunctie moet opvallen. Bij websites waar een zoekfunctie minder relevant is, kan deze ook onderaan de website of in de footer verwerkt worden.
Hoe voeg je een zoekbalk aan je website toe?
Een zoekfunctie zit bij veel WordPress websites ingebouwd. Je kunt hem dan zelf de positie geven die je wenst. Heeft je thema dit niet, dan kun je ook plug-ins gebruiken of je kunt een widget inzetten. Helaas krijg je hierdoor wel vaak de zoekbalk niet in je menu, maar in de footer van je site. Tip: er zijn ook handige plug-ins om de snelheid van je website een upgrade te geven.
Tips om het zoeken op je website te verbeteren
Je kunt met een paar eenvoudige stappen de zoekfunctie van je website verbeteren. Denk hierbij aan zaken als:
- Automatisch aanvullen: wanneer jouw bezoeker een woord wilt zoeken op je website, dan krijgt hij automatisch suggesties.
- Correctie bij spelfouten: veel zoekfuncties op een website zullen geen zoekresultaten opleveren, wanneer zoektermen verkeerd gespeld zijn. Corrigeert jouw zoekfunctie dit automatisch, dan heb jij een streepje voor.
- Biedt geavanceerd zoeken aan, waarbij bijvoorbeeld al op categorie gezocht kan worden.
- Biedt ook gerelateerde zoekopdrachten aan, die je gebruiker extra informatie kan geven.
- Breng live search aan, waarbij je bezoekers nog niet eens meer hoeven te enteren om tot zoekresultaten te komen.
- Geef relevante opties, wanneer er geen zoekresultaten zijn.