Toegankelijkheidstraject / WCAG-compliance - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting

Toegankelijkheidstraject / WCAG-compliance

Wij bieden verschillende diensten aan om de toegankelijkheid van websites te verbeteren. Op deze pagina leggen we daar meer over uit.

Moet mijn site toegankelijk zijn?

Niet alle websites moeten van de wet toegankelijk zijn. Bepaalde websites zijn daar wel tot verplicht. Op deze pagina kun je checken of jouw website verplicht is om extra aandacht te besteden aan digitale toegankelijkheid. We raden je aan om meer informatie te onderzoeken over de specifieke eisen van de wet waar je bedrijf onder valt.

Wat er ook uit de test komt, de verantwoordelijkheid om de wet na te leven ligt bij het bedrijf of de persoon die eigenaar is van de website, niet bij webmix. Als jij als website-eigenaar besluit om de toegankelijkheidswetten niet na te leven en je als gevolg daarvan een boete krijgt (of andere negatieve consequenties ervaart vanuit de overheid), dan zijn wij als webdesigners en webdevelopers daarvoor niet aansprakelijk.

Onze werkwijzen

Het WCAG-onderzoekspakket is bedoeld voor websites die klaar zijn en live staan. Binnen dit pakket:

  • De toegankelijkheidsexperts in ons netwerk onderzoeken je website op het gebied van toegankelijkheid. Zo’n onderzoek is voor websites die onder de toegankelijkheidswetten vallen verplicht. Je kunt ook zelf een toegankelijkheidsonderzoek bij ons aandragen als je dit al hebt laten doen bij een andere partij.
    • Let op: voor een toegankelijkheidsonderzoek kun je rekenen op aanvullende kosten tussen de € 1500 en € 3500 (ex. BTW). De prijzen voor het onderzoek worden bepaald door de toegankelijkheidsexperts, en hangen af van de grootte/complexiteit van je website en het type onderzoek. De uren die wij besteden aan het uitvoeren van de verbeterpunten (zie onderstaand) zijn niet in deze prijs inbegrepen.
  • Uit het onderzoek komen verbeterpunten voor je website. Wij reserveren twee dagen (16 uur à € 92,50 per uur) voor het uitwerken van de belangrijkste punten uit het onderzoek, en de communicatie en inventarisaties eromheen.
    • Als we de punten binnen minder tijd hebben uitgewerkt, worden de overige uren niet gefactureerd.
    • Als we de punten niet allemaal binnen de tijd uit kunnen werken, bespreken we samen hoe we het traject vervolgen.

Bij het ontwikkelen van nieuwe websites gaan we met jou in overleg over wat je wensen zijn. Op basis daarvan stellen we een traject samen om ervoor te zorgen dat jouw nieuwe website voldoet aan de wetgeving over digitale toegankelijkheid.

Het development voor een toegankelijke website ziet er ruwweg zo uit:

  • We gaan in gesprek over wat straks de inhoud van je nieuwe website moet gaan zijn. Op basis daarvan stellen we vast op welke WCAG-richtlijnen er tijdens het development gefocust moet worden. Het doel is om ervoor te zorgen dat de richtlijnen vanaf het begin meegenomen worden die het meest tijdrovend zouden zijn om naderhand te repareren.
  • Het proces van design en development staat in de offerte beschreven onder het kopje “1. Projectbeschrijving”. Bij het design en development houden we rekening met de afgesproken WCAG-richtlijnen.
  • Wanneer je tevreden bent met de website, gaat de website live en gaan we door met de stappen binnen het WCAG-onderzoekspakket.
    • Er zijn bepaalde WCAG-richtlijnen die in onze ervaring veel tijd kosten om tijdens het development mee te nemen. Voor onze klanten is het voordeliger als we die richtlijnen niet tijdens het development meenemen en in plaats daarvan aanpassen aan de hand van de feedback van de toegankelijkheidsexpert. De lijst van deze richtlijnen vind je hier.
    • Indien er verbeterpunten uit het toegankelijkheidsonderzoek komen over de WCAG-richtlijnen die we tijdens het development zouden oppakken, dan valt het repareren daarvan onder garantie.

Met welke WCAG-richtlijnen houden we rekening bij het bouwen van een nieuwe website?

Wij werken standaard met de richtlijnen uit WCAG 2.2 A en AA. Dit zijn namelijk de richtlijnen die door de huidige toegankelijkheidswetten verplicht zijn.

Op basis van onze ervaring met de WCAG-richtlijnen hebben we de richtlijnen ingedeeld in categorieën, zie hieronder. Toegankelijkheidstrajecten zijn namelijk al snel aan de prijzige kant, en wij willen het traject niet duurder maken dan het hoeft te zijn. Wij willen een werkwijze aanhouden die voor jou het voordeligst is.

Hieronder hebben we uitgewerkt welke richtlijnen in welke categorie vallen. Bij elke richtlijn staat in steekwoorden waar de richtlijn over gaat; er wordt ook gelinkt naar een pagina met meer informatie.

Met deze richtlijnen houden we standaard rekening. We staan ervoor garant dat de website bij livegang aan deze richtlijnen voldoet, tenzij op jouw aanvraag hiervan wordt afgeweken.

  • 1.3.4 – Responsiveness.
  • 1.3.5 en 3.3.7 – Autofill werkt bij formulieren.
  • 2.4.1 – Je kunt met het toetsenbord herhalende content overslaan.
  • 2.4.5 – Je kunt op meerdere manieren navigeren door de site. Op onze nieuwe sites zijn standaard een menu én een sitemap beschikbaar.
  • 2.5.2 – Richtlijnen voor het ongedaan maken van een “klik”.
  • 3.1.1 – De taal van de pagina staat correct ingesteld.
  • 3.2.3 – De navigatie staat op elke pagina op dezelfde plek.
  • 3.3.1 en 3.3.3 – Invoerfouten (bijvoorbeeld bij een contactformulier) worden gecommuniceerd aan de gebruiker, waar mogelijk met verbetersuggesties.
  • 3.3.2 – Inputvelden zijn gelabeld.
  • 3.3.4 – Richtlijnen voor betalen via websites.
  • 3.3.8 – Richtlijnen voor authenticatie.

Onderstaande richtlijnen zijn op prioriteit gerangschikt, op basis van hoeveel tijd het zou kosten om deze punten te repareren nadat de website al af is. In overleg met jou wordt een selectie gemaakt waarmee we tijdens het development rekening houden.

Hoge prioriteit

De kosten die komen kijken bij het uitvoeren van deze punten, zijn afhankelijk van je wensen voor de nieuwe website (bijvoorbeeld: welke interactieve elementen erop terugkomen, welke content je wilt gaan plaatsen, etc). We gaan hierover met je in gesprek.

  • 2.1.1, 2.1.2, 2.4.3, 2.4.7, 2.4.11 en 3.2.1 – Toetsenbordnavigatie werkend maken. Voor gebruikers die geen muis én geen touchscreen kunnen gebruiken.
  • 1.4.3, 1.4.11 en 1.4.1 – Kleurcontrast en gebruik van kleur. Voor (kleuren)blinde gebruikers.
  • 1.4.13 – Richtlijnen voor content die zichtbaar wordt als je er met de muis op gaat staan. Voor blinde gebruikers.
  • 1.1.1 – Richtlijnen voor niet-tekstuele content. Voor blinde gebruikers.
  • 2.5.1 en 2.5.7 – Richtlijnen voor elementen die met slepen/swipen bediend kunnen worden. Voor gebruikers die deze bewegingen niet kunnen maken.
  • 2.4.4 – Duidelijk maken van het doel van linkjes buiten context. Voor o.a. blinde gebruikers.
  • 2.2.2 – Richtlijnen voor automatisch bewegende/scrollende content. Voor gebruikers die hierdoor afgeleid raken.

Lagere prioriteit

Onderstaande richtlijnen zullen niet voor alle websites relevant zijn en zullen naar onze verwachting gemiddeld relatief weinig tijd kosten om te repareren zodra de website al af is (vergeleken met de punten die onder “Hoge prioriteit” staan). Desondanks zal het voordeliger zijn om deze punten mee te nemen tijdens het development. Het meenemen van deze richtlijnen in het development gebeurt op nacalculatie.

  • 1.2.2 – Ondertiteling toe kunnen voegen bij video’s. Voor dove/slechthorende gebruikers.
  • 1.4.2 – Geluidsbediening bij automatisch afspelende audio. Voor gebruikers die hierdoor afgeleid worden.
  • 1.4.4, 1.4.10 en 1.4.12 – Voorkomen van problemen bij het inzoomen/groter maken van content/tekst. Voor slechtziende gebruikers.
  • 2.1.4 – Instellen van iframes (bijvoorbeeld YouTube-video’s) zodat ze zich houden aan de richtlijnen voor sneltoetsen. Voor toetsenbordgebruikers.
  • 2.5.4 – Richtlijnen voor input van de sensors van het apparaat (bijvoorbeeld: besturen van de website door het schudden/draaien/gebaren naar een apparaat). Voor gebruikers die die bewegingen niet kunnen maken.
  • 2.5.8 – Richtlijnen voor de grootte van klikbare elementen. Voor gebruikers die moeite hebben met fijne motoriek.
  • 3.1.2 – Richtlijnen voor meertalige content. Voor o.a. blinde gebruikers.
  • 3.2.2 – Richtlijnen voor content die bij input verandert. Voor blinde gebruikers.
  • 3.2.6 – Richtlijnen voor hulpmechanismen op de site (bijvoorbeeld contactgegevens of een chatfunctie). Voor o.a. blinde gebruikers en gebruikers met cognitieve beperkingen.

Richtlijnen voor content

Wij maken geen content voor op de website en vullen de website ook niet met content. De volgende richtlijnen vallen dan ook niet onder onze verantwoordelijkheid. Degene die de content samenstelt voor de website is er verantwoordelijk voor dat deze richtlijnen worden nageleefd.

  • Als de website onder de European Accessibility Act valt, zorg dan dat bij livegang deze stappen genomen zijn.
  • 1.1.1 – Richtlijnen voor niet-tekstuele content. Niet-tekstuele content die ingebouwd is in de website zelf kunnen wij regelen, maar overige content valt onder de verantwoordelijkheid van de persoon die de content samenstelt.  Voor blinde gebruikers.
  • 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3, 1.2.4, 1.2.5 en 2.3.1 – Richtlijnen voor video’s. Voor blinde/dove gebruikers en gebruikers met epilepsie/lichtgevoeligheid.
  • 1.3.2, 2.4.2 en 2.4.6 – Correct aangegeven leesvolgorde en logische inhoud van teksten. Voor blinde gebruikers. Let op: dit geldt ook voor PDF’s!
  • 1.3.3 – Richtlijnen voor instructies. Voor blinde gebruikers.
  • 1.4.5 – Afbeeldingen van tekst. Voor blinde gebruikers.
  • 1.4.11 – Kleurcontrast van afbeeldingen, logo’s en andere grafische elementen. Voor kleurenblinde gebruikers. Het contrast van componenten van de gebruikersinterface kan indien gewenst tijdens ons designproces door ons opgepakt worden.
  • 2.4.4 – Duidelijk maken van het doel van linkjes buiten context. Linkjes die ingebouwd zitten in de website zelf kunnen wij regelen, maar linkjes binnen de content vallen onder de verantwoordelijkheid van de persoon die de content samenstelt. Voor o.a. blinde gebruikers.

Overige richtlijnen die we niet meenemen tijdens development

Verder kosten de volgende WCAG-richtlijnen in onze ervaring veel tijd om tijdens het development mee te nemen. Voor onze klanten is het voordeliger als we die richtlijnen niet tijdens het development meenemen en in plaats daarvan na livegang van de website aanpassen aan de hand van de feedback die uit het toegankelijkheidsonderzoek komt.

Het betreft de volgende zeven richtlijnen: 1.3.1, 2.2.1, 2.4.6, 2.5.3, 3.2.4, 4.1.2 en 4.1.3. Deze richtlijnen hebben veelal te maken met hoe elementen gelabeld zijn. In veel gevallen labelen wij elementen correct, maar er zijn specifieke uitzonderingen. Omdat een toegankelijkheidsexpert toch alle elementen controleert tijdens een onderzoek, is het voordeliger om het aan hen over te laten om de uitzonderingen eruit te pikken, in plaats van dat wij alle elementen controleren en de toegankelijkheidsexpert vervolgens alle elementen ook controleert.

Verder vallen de richtlijnen voor content ook buiten onze verantwoordelijkheid; zie het volgende kopje.

Ik wil mijn site toegankelijk maken!

Laten we in gesprek gaan over het hoe en wat! We overleggen graag hoe we je het beste kunnen helpen.