BIC multimedia is een begrip in Limburg. Het bureau werd opgericht in 1995, kort na de introductie van het worldwide web in Nederland. BIC ontwikkelde een unieke manier van online storytelling en het realiseerde naast websites ook museumpresentaties en apps.
Vanuit het prachtige kantoor in het landelijke Bemelen (bij Maastricht) bediende BIC zijn klantenkring over het hele land.
De oprichter en eigenaar van BIC multimedia – Lukas van der Hijden – gaat binnenkort met pensioen. Hij was degene die begin jaren ’90 direct de meerwaarde van online communicatie zag. Vanaf dat moment heeft BIC een voortrekkersrol in Limburg genomen: menig Limburgs bestuurder en directeur aanschouwde voor het eerst live ‘Het Internet’ bij BIC op kantoor of tijdens een presentatie door BIC op locatie (dankzij het meegebrachte modem, want een eigen verbinding had men doorgaans nog niet!)
Naast maatwerkwebsites werden ook (web)apps en touchscreen-presentaties ontwikkeld. BIC werkte voor musea: onder meer voor Bonnefanten in Maastricht, het Van Abbemuseum in Eindhoven, het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht, het Natuurhistorisch Museum Maastricht. En voor zo’n beetje alle openbare bibliotheken in Zuid-Limburg en zelfs voor ‘OBA’, de openbare bibliotheek van Amsterdam.
Er werden awards gewonnen (o.a. de mondiale “Best of the Web Award” in 2002 en de Communicatieprijs van de provincie Utrecht in 2004). Het bedrijf heeft naast de museum- en bibliotheeksector een uitgebreid portfolio opgebouwd met talloze overheidsinstanties, instellingen (VVV’s) en bedrijven: concerns maar ook zzp’ers (de laatsten met name in de cultuursector).
Waar de ondertussen opkomende andere bureaus hun oorsprong veelal vonden in techniek of juist vormgeving, was bij BIC de inhoud het startpunt (waarin ook het zwaartepunt van de expertise van de oprichter lag: educatie).
Mede-eigenaar van webmix Cliff Demandt liep tijdens zijn studie Communicatie & Multimedia Design aan Zuyd Hogeschool, stage bij BIC. Het was naar zijn zeggen de meest leerzame periode uit zijn studietijd. Hij werkte o.a. met een door BIC ontwikkelde tool aan dagelijkse animaties voor de talkshow van Humberto Tan ‘RTL Late Night’ op RTL TV. (De ‘Toos & Henk’ cartoons van Paul Kusters).
De prettige samenwerking in die dagen en daarna heeft uiteindelijk geleid tot deze samenwerking: overeenkomende visie en ‘gunfactor’ spelen dan ook zeker een rol.
Webmix maakte het afgelopen jaar een flinke groei door. Niet alleen wat betreft de klantenkring, een uitbreiding van het personeel en het verhuizen naar een nieuw kantoor, maar ook op het gebied van het ontwikkelen van maatwerkwebsites en het leveren van onze premium hosting en support.
Als je de geschiedenis en ontwikkeling bekijkt van beide bedrijven, zie je dat de service en mindset van webmix perfect aansluiten op datgene waar BIC groot mee is geworden.
Webmix kijkt er dan ook naar uit om de klanten van BIC multimedia goed en snel te kunnen bedienen, zoals ze het van BIC altijd gewend waren. Niet alleen bij websiteonderhoud en hosting, maar ook met advies bij inhoudelijke keuzes en strategieën. Wij zien hier een mooie uitdaging in en BIC multimedia heeft er alle vertrouwen in dat zijn klanten bij webmix in goede handen zijn.