Het up-to-date houden van een website kan een tijdrovende aangelegenheid zijn, zeker als je producten verkoopt waarvan het aanbod voortdurend verandert, zoals bijvoorbeeld voertuigen. Dan moet je vliegensvlug op die veranderingen kunnen inspelen en voordat je het weet, besteed je meer tijd aan het bijwerken van de website dan je lief is. Maar je wilt óók niet dat mensen voor niets naar je zaak komen omdat ze een product op je website hebben bekeken dat in werkelijkheid niet meer beschikbaar is.
Om een voorraad makkelijker te kunnen managen en centraliseren, zijn voorraadsystemen ontwikkeld. Voor de automotivebranche zijn dit systemen als Autodata, Wheeler en Voorraadmodule. Met behulp van deze systemen worden de gegevens van een auto gecentraliseerd. Daardoor kunnen ze op verschillende mediakanalen – denk aan een website, Facebook en Marktplaats – actueel worden weergegeven.
Zie hiernaast een opsomming met een aantal voorraadsystemen (met betrekking tot de automotive branche):
Een nadeel van het gebruik van deze voorraadsystemen is dat de voorraad standaard wordt aangeleverd in een iFrame, een stukje code dat je op jouw website plaatst. Zie het maar als een soort ‘doorkijkluik’ naar een andere plek op het web. De vormgeving en inhoud van dit iFrame zijn afhankelijk van de website waarvan de gegevens worden opgehaald. Het iFrame past daardoor totaal niet bij het ontwerp van jouw website. En ja, dan is het natuurlijk gedaan met de vloeiende en unieke gebruikerservaring waar je zo hard aan hebt gewerkt!
Een nog groter nadeel van het gebruik van een iFrame is dat je veel slechter vindbaar bent, omdat de gegevens in het iFrame in feite niet op jouw website staan. Potentiële bezoekers kunnen je niet vinden op de producten die jij juist op jouw website wilt aanbieden.
Wij van webmix staan voor maatwerkwebsites en een unieke online beleving. De implementatie van een iFrame is ons dan ook een digitale doorn in het oog. Maar problemen zijn er om te worden opgelost en ook voor dit probleem is er een uitkomst: laad de voorraadgegevens op je eigen website in (en dus niet in een iFrame), zodat jouw bedrijf weer in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines verschijnt.
De meeste providers van voorraadsystemen bieden voor dit doel een rechtstreekse API-koppeling aan. Hiermee kun je voorraadgegevens heel eenvoudig ophalen uit het voorraadsysteem en ze vervolgens in een grafisch jasje gieten dat past bij jouw eigen website. Je website is weer goed vindbaar en het ziet er allemaal weer top uit.
Wij hebben ervaring met het maken van deze koppelingen in het WordPress-systeem. Zo kunnen we de voorraad niet alleen verpakken in een passende vormgeving, maar hebben we ook de volledige controle over de techniek, de overzichtelijkheid en het gedrag op mobiele apparaten.
Wij automatiseren het ophalen van je voorraadgegevens en zorgen ervoor dat de voorraad op jouw website continu actueel is. Zo hoef je niet steeds zelf je website bij te werken en kun jij als verkoper verder met waar je goed in bent: (auto’s) verkopen!
In dit artikel hebben wij het vooral gehad over koppelingen met systemen binnen de automotivesector, maar we kunnen ook koppelingen leggen met andere systemen, waaronder Channable, Bol.com, Fashion.cloud, SRS-kassasystemen en meer!
Wij denken graag met je mee en zoeken uit wat voor jouw website mogelijk is.