Wat betekent ‘Je verbinding is niet privé’ en hoe los je het op?
Het is een veelvoorkomende foutmelding op het web: ‘Je verbinding is niet privé’. Je hebt ‘m vast wel eens gezien als je een website probeerde te bezoeken. Het is een frustrerende foutmelding – en al helemaal als je eigen website je deze melding geeft. De melding schrikt namelijk mogelijke bezoekers van je website af.
Maar geen zorgen! Wij geven je wat tips waarmee jij, als website-eigenaar of als websitebezoeker, kunt proberen deze foutmelding weg te krijgen.
(De voorbeelden in dit artikel gaan over Google Chrome, maar deze stappen gelden voor alle browsers. De teksten of schermen zijn dan alleen net wat anders.)
Wat betekent de melding?
Je krijgt deze melding als je browser niet kan verifiëren dat de website veilig is. Met ‘veilig’ wordt bedoeld dat de communicatie tussen website en bezoekers versleuteld verloopt, zodat deze gegevens niet zomaar gelezen kunnen worden.
Als de website onveilig is, zouden cybercriminelen potentieel deze gegevens kunnen lezen. Daardoor kunnen je persoonlijke gegevens kwetsbaar worden en/of kun je het risico lopen op malware. Onprettig, dus je browser waarschuwt je hiervoor met een foutmelding.
Maar geen schrik; er zijn meerdere dingen die de foutmelding kunnen veroorzaken, en ze hebben niet allemaal te maken met virussen en hackers die mogelijk proberen je gegevens te jatten.
Hoe kan ik als websitebezoeker de melding ‘Je verbinding is niet privé’ oplossen?
Stap 1: Wis browsercache en cookies
De cookies en cache die opgeslagen zijn in je browser zorgen er soms voor dat je browser denkt dat je een onveilige internetverbinding hebt. Je kunt ook proberen om in incognitomodus te browsen.
Stap 2: Zorg voor beveiligde internetverbinding
De foutmelding komt ook vaak voor als je openbare wifi gebruikt. Openbare wifi gebruikt namelijk vaak een onveilige verbinding (vaak een HTTP-protocol). In veel gevallen hebben deze netwerken een portaalpagina waarop je je moet aanmelden om van een beveiligde verbinding gebruik te maken.
Je kunt je internetverbinding verder beveiligen door middel van een firewall, virusscanner en/of VPN.
Stap 3: Updaten
Je browser en het besturingssysteem van je computer moeten regelmatig geüpdatet worden. Als je een oudere versie van deze systemen gebruikt, heb je misschien niet alle nieuwste beveiligingsfuncties, waardoor je een foutmelding krijgt.
Stap 4: Toch doorgaan naar een onveilige website
Als bovenstaande stappen de foutmelding ‘Je verbinding is niet privé’ niet uitzetten, kun je doorgaan naar de website door op ‘Geavanceerd’ te klikken en dan ‘Ga door naar onveilige website’. Doe dit alleen als je zeker weet dat de website veilig is!
Hoe kan ik als website-eigenaar de melding ‘Je verbinding is niet privé’ oplossen?
Als je op je eigen website de melding krijgt dat je verbinding niet privé is, doorloop dan ook de stappen voor websitebezoekers en check of dat het probleem oplost. Zo niet, bekijk dan de stappen hieronder.
Stap 1: Stel je SSL (opnieuw) in
Als je op je eigen website de melding krijgt dat je verbinding niet privé is, wordt dit doorgaans veroorzaakt door een ontbrekend of verlopen SSL-certificaat. SSL staat voor Secure Sockets Layer, en een SSL-certificaat is een bestandje dat ervoor zorgt dat alle communicatie tussen de website en je bezoekers versleuteld verloopt. Als het SSL-certificaat ontbreekt, is de verbinding niet beveiligd.
In de browser staat links in de adresbalk een icoontje (meestal een slotje) waar je de status van je SSL-certificaat kunt checken. Als je daarop klikt, staat daar onder het bovenste tabje ‘Certificaat is geldig’, of er staat dat je verbinding met de site niet beveiligd is.
Als het inderdaad een SSL-gerelateerde fout is, moet er een nieuw SSL-certificaat op je website ingesteld worden. Als je zelf je website beheert, kun je dit zelf doen, maar in de meeste gevallen zul je contact moeten opnemen met je hostingprovider of de beheerder van je website.
Stap 2: Stel HTTPS-redirection in
De letters ‘https’ of ‘http’ die voor een URL staan, zullen je bekend voorkomen. Bij je eigen website wil je dat je bezoekers altijd uitkomen op een URL die begint met ‘https’; ‘https’ betekent namelijk dat je verbinding met de website veilig is (de ‘s’ staat voor ‘secure’). Zoals genoemd veroorzaken verbindingen via HTTP ook doorgaans een foutmelding over je verbinding.
HTTPS-redirection zorgt ervoor dat je bezoekers altijd via HTTPS op je website uitkomen, zelfs als ze een URL intypen die begint met ‘http’. Je kunt een HTTPS-redirection toevoegen aan je “htaccess-bestand” (neem contact op met de beheerder van je website als je hier geen toegang tot hebt). Als je een WordPress-website hebt, kun je ook plugins hiervoor gebruiken, zoals deze.
Stap 3: Check of je DNS-records kloppen
Als SSL ingesteld is op je website maar er desondanks geen verbinding is via SSL, dan zijn je DNS-records misschien niet goed ingesteld. Om ervoor te zorgen dat het SSL-certificaat goed werkt, moeten je DNS-records verwijzen naar het IP-adres van de server waar je website op staat. Neem contact op met je hostingprovider om te checken of dit het geval is.
Stap 4: Zoek hulp
Als het je zelf niet lukt om de foutmelding op je website op te lossen, kun je altijd nog om hulp vragen. Wij kunnen je helpen het probleem op te lossen.