4 onderschatte gevolgen van een trage website
Tegenwoordig mag een snelle en gebruiksvriendelijke website niet meer ontbreken voor een bedrijf of onderneming. Bezoekers hebben weinig geduld en verwachten dat websites binnen enkele seconden laden. Een trage website als gevolg van bijvoorbeeld te veel iFrames kan gevolgen hebben die vaak worden onderschat door bedrijven. In deze blog bespreken we de 4 onderschatte gevolgen van een langzame website die je niet langer kunt negeren. We leggen je uit waarom websitesnelheid zo belangrijk is en geven je een aantal tips om de performance van jouw website te optimaliseren.
1 Slechte gebruikerservaring resulteert in hoge bouncerate
Bezoekers verwachten een snelle en soepele website zonder vertragingen. Als dit niet het geval is, neemt frustratie toe en verlaten ze sneller de website. Een trage laadtijd geeft een slechte eerste indruk en draagt dus bij aan een negatieve gebruikerservaring. Mensen hebben het gevoel dat ze tijd verspillen door te wachten, waardoor ze de website al snel verlaten. Bezoekers bekijken maar één pagina, wat invloed heeft op het bouncepercentage. Een hoge bouncerate is een signaal naar zoekmachines dat je website niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. De website krijgt minder bezoekers, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor je bedrijf.
2 Dalende conversies op je website
Een langzame website is een echte conversiekiller. Bezoekers klikken op jouw product of website omdat ze geïnteresseerd zijn in. Zelfs een seconde vertraging kan al leiden tot een daling van 7% in conversies. Iedere gemiste conversie is eigenlijk geld dat je misloopt, wat je natuurlijk te allen tijde wil voorkomen. Als de productpagina’s en winkelwagenpagina langzaam laden, groeit de frustratie vanuit de klant. De kans wordt dan steeds groter dat de klant de aankoop ergens anders gaat voltooien. Dit geldt niet alleen voor producten, maar ook voor formulieren, offertes of andere inschrijvingen. Tegenwoordig hebben mensen weinig geduld en haken ze hierdoor dus snel af.
3 Lagere positie in Google Ranking
Google heeft pagina-laadsnelheid aangemerkt als een van de belangrijkste ranking factoren voor zowel desktop als mobiel. Websites die snel laden krijgen automatisch een hogere positie in de zoekresultaten, terwijl tragere websites juist worden gestraft met een lagere ranking. Hoe sneller je website dus is, hoe hoger de kans is dat mensen jouw website vinden via Google. Een betere en hogere ranking zorgt namelijk ervoor dat je meer zichtbaar bent en er dus meer organisch verkeer naar je website komt. Met een lagere ranking gebeurt helaas het omgekeerde, minder goed vindbaar en ook minder bezoekers.
4 Lagere klanttevredenheid
Een langzame website kan voor veel frustratie zorgen bij bezoekers en klanten. Klanten associëren een trage website al snel met slechte of lage kwaliteit. Ze krijgen de indruk dat het bedrijf er niet toe in staat is een goede ervaring te bieden. Het kan het vertrouwen en de reputatie van jouw bedrijf aantasten. Kleine ergernissen of problemen worden minder snel door de vingers gezien, omdat de rest van de site ook niet helemaal naar behoren werkt. De drempel om over te stappen naar de concurrent wordt hierdoor kleiner. Een langzame website zorgt vaak voor meer klachten, lagere retentie en omzetverlies op de lange termijn. Het laatste wat je wil is natuurlijk de klanten kwijtraken, tevreden klanten zijn de sleutel tot succes.
Hoe kan ik mijn website snelheid meten?
Meten is weten, wie kent de uitdrukking eigenlijk niet. De laadsnelheid van je website is eenvoudig te meten en met een aantal tools weet je precies waar je aan toe bent.
Google Pagespeed Insights
Google Pagespeed Insights is een gratis tool van Google die de laadsnelheid voor desktop en mobiel analyseert. Op basis hiervan krijg je een duidelijke score op een schaal van 0 tot 100, waarbij alle scores boven de 90 als goed worden beschouwd. Naast de score, krijg je gedetailleerde adviezen over zaken die beter kunnen en hoe je deze kunt optimaliseren. Denk hierbij aan adviezen over het comprimeren van afbeeldingen, inschakelen van browsercaching of minimaliseren van Javascript. Met deze optimalisaties kun je vaak al een deel van de problemen aanpakken en de laadsnelheid verbeteren. Lees hier meer over het optimaliseren van je websitesnelheid met Google Pagespeed Insights.
Prestatietests
Voor een diepere analyse kun je gebruik maken van tools zoals GTmetrix, Pingdom Tools en WebPageTest. Deze tools geven uitgebreide rapporten met laadtijden en aanbevelingen per onderdeel van de site. Er wordt precies geïdentificeerd waar de knelpunten zitten en kunt deze dus een voor een aanpakken. Bijvoorbeeld door afbeeldingen te comprimeren, server resources op te schalen of onnodige code te verwijderen. Met deze tools kun je gericht de website gaan optimaliseren op het gebied van snelheid. Zo kun je blijven finetunen totdat de website voldoet aan de prestatienormen.
Monitoring van data
De bovenstaande tools zijn vaak eenmalig en moet je handmatig bijhouden of inzetten om de prestaties te meten. Een andere optie is betaalde monitoring, die de laadsnelheid continu bijhouden. Deze tools geven waarschuwingen als ze prestatieproblemen zien, zodat je meteen kunt ingrijpen. Hierdoor kun je de voortgang goed volgen en de impact van optimalisaties meten. Ga dus gerichter te werk met het monitoren van data en krijg een compleet beeld van de performance van je website.
Tips om de website snelheid te verbeteren
Nu je weet hoe belangrijk websitesnelheid is, geven we je een aantal tips om je website snelheid te verbeteren. Pas de onderstaande tips toe en ontdek wat het voor effect heeft op jouw website.
- Snelle en stabiele hosting. Een snelle WordPress hosting is de basis voor een snelle website. Kies dus voor een betrouwbare hostingprovider met voldoende resources, zodat je geen last hebt van slechte prestaties.
- Optimaliseer afbeeldingen en video’s. Afbeeldingen en video’s voegen flink wat gewicht toe aan je website. Optimaliseer afbeeldingen door de bestandsgrootte te verkleinen en verwerk video’s bijvoorbeeld met Youtube. Vermijd dus enorme afbeeldingen en video’s die onnodig veel laadtijd vragen.
- Beperk het aantal plugins. Elke plugin die je activeert, voegt extra code en requests toe, wat de laadtijd kan vertragen. Beperk je dus tot de belangrijkste plugins en verwijder alle plugins die je niet gebruikt. Daarnaast is het belangrijk om de plugins die geactiveerd zijn, ook onderhouden worden en up to date zijn.
- Gebruik cache. Een caching plugin mag niet ontbreken op een website. Deze slaat namelijk versies van je pagina’s tijdelijk op, zodat deze niet telkens opnieuw hoeven te worden gebouwd bij elke view. Bepaalde bestanden blijven langer in de cache van de browser, waardoor ze sneller laden voor nieuwe bezoekers.
Vanaf het moment dat iemand de website bezoekt, moet de website snel en probleemloos werken. Alleen dan zullen bezoekers verder klikken en dus meer pagina’s bekijken. Een snelle website stimuleert mensen om langer te blijven en ook nog vaker terug te keren. Door de laadsnelheid te optimaliseren, zorg je voor een positieve eerste indruk en een probleemloze gebruikerservaring. De bouncerate wordt verlaagd en de betrokkenheid verhoogd, wat uiteindelijk leidt tot meer conversie en betere resultaten. Ga dus vandaag nog aan de slag met de laadsnelheid en ontdek welke positieve gevolgen het kan hebben voor jouw bedrijf.