Wat zijn iFrames en hoe werken ze?
iFrames, ofwel inline frames, zijn een krachtig hulpmiddel binnen WordPress waarmee je externe content eenvoudig kunt integreren op je website. Of je nu video’s van YouTube wilt embedden, interactieve kaarten van Google Maps wilt toevoegen of andere externe bronnen wilt weergeven, iFrames bieden een flexibele en gebruiksvriendelijke oplossing. In deze blog zullen we dieper ingaan op wat iFrames precies zijn, hoe je ze kunt implementeren in WordPress en hoe deze frames invloed hebben op je SEO.
Wat is een iFrame?
Wat betekent een i Frame nu? iFrame staat voor Inline Frame. Dit is een stukje HTML-code, waarmee je iets van een andere website kunt embedden op je eigen pagina met je eigen footer en header. Bekende iFrames zijn bijvoorbeeld een YouTube-video, Instagram post of een kaart van Google Maps. Het is echter ook mogelijk om een compleet andere externe website te tonen op je landingspagina met een iFrame. Een iFrame op je WordPress-site kun je niet aanpassen. De inhoud en styling van de externe website blijft behouden. De HTML <iframe> Tag is als volgt:
<iframe src=”sitenaam” title=”video/afbeeldingen/map”></iframe>.
Voor een YouTube video ziet dit bijvoorbeeld als volgt uit: <iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/ccD-LxLeUws” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>
Embedden betekenis
Wat is embedden nu? De betekenis van embedding is: insluiten. Hiermee kun je een HTML-element, een stukje content, van een externe website in je eigen HTML-code insluiten zonder dat de content van de server van de oorspronkelijke website wordt gehaald. Er is dus geen sprake van downloaden en weer uploaden. Daarom is embedden niet verboden zonder toestemming van de auteur; downloaden en weer uploaden is dat zonder toestemming van de auteur wel.
Hoe maak je een iFrame op WP?
Je kunt een iFrame op twee manieren in je tekst verwerken. Je kunt ten eerste het iFrame-element aan de HTML-code van je pagina toevoegen. Ten tweede kun je bij een WordPress pagina de iFrame in je eigen HTML-blok toevoegen. In een iFrame Tag verwerk je de URL van de site die je wilt embedden en er staan overige elementen in de iframe, zoals de SRC (URL), de breedte en hoogte van een video, afbeelding en dergelijke.
Wat is nu SRC? De betekenis van deze term is Source, en ontdek je, wanneer je de hele website van iemand anders in een Inline Frame wilt verwerken. Bij SRC noteer je dan de hele URL van een website. Dit ziet zo uit in codevorm: <iframe src=”URL”></iframe>.
Waarvoor zijn iFrames te gebruiken?
iFrames stellen je in staat om meerdere soorten externe content te embedden in je website. Denk hierbij niet alleen aan YouTube video’s, maar ook aan dingen als:
- Google Maps kaarten
- Social media knoppen
- Social media widgets
- Formulieren
- Afbeeldingen
- Complete pagina’s
Zijn er beperkingen?
Zijn er beperkingen bij een i frame, waarmee je rekening moet houden? Sommige websitebezoekers werken met een adblocker. Deze kan ervoor zorgen dat de i frame geblokkeerd wordt of onzichtbaar blijft. Ook sommige instellingen met betrekking tot de veiligheid van je website kunnen ervoor zorgen dat een iFrame niet geladen wordt op de juiste manier. Als laatste kunnen veel iFrames ervoor zorgen dat je website trager wordt.
Is het gevaarlijk?
Een iFrame kan gevaarlijk zijn, wanneer je content verwerkt van een onbetrouwbare site. Dan kan het namelijk voorkomen dat er beveiligingsproblemen op je WordPress-site ontstaan, wanneer er bijvoorbeeld onwillens inhoud wordt getoond die niet geschikt is. Embed daarom altijd content van sites, waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn. Social media als Instagram en Facebook zijn veilig, maar ook Google Maps en YouTube bijvoorbeeld.
De invloed van iFrames op je SEO
In het begin konden zoekmachines de inhoud van Inline Frames niet crawlen. De website bezoekers konden ze wel zien, maar de crawl bots niet. De robots zagen ze wel, maar kwamen er niet meer uit waardoor de website voor de rest niet meer geïndexeerd werd. Tegenwoordig is dit probleem verholpen, waardoor de bots kunnen overstappen van de eigen website naar de i Frame en terug. Het is wel raadzaam om goed aan te geven wat het doel is van de Inline Frame en waar het over gaat.
Invloed op ranking
De crawlers van de zoekmachines zien de inhoud van iFrames als extern, dus ze hebben geen positieve of negatieve invloed op je ranking. Pagina’s die hoog moeten scoren binnen de zoekresultaten kunnen daarom beter geen iFrames bevatten. Gebruik hiervoor liever relevante content en backlinks.
Duplicate content?
iFrames kopiëren inhoud niet, maar verwijzen hierheen. Zie het als een beeldend linkje. Daarom ontstaat er dus ook geen duplicate content. De crawlers herkennen namelijk de iFrame tag, maar ook de bron waar de content vandaan komt. Het SEO-tegoed gaat zo wel naar de externe partij en niet naar jouw pagina met de iFrame.
Valt iFrame onder cloaking?
Cloaking is een SEO-techniek, waarmee je eigenlijk vals speelt. Je houdt als het ware de crawlers voor de gek en laat inhoud zien aan de bots, terwijl je websitebezoekers andere content voor ogen krijgen. Wanneer dit door Google ontdekt wordt, dan krijg je hiervoor ook een straf, wat leidt tot een lagere ranking van je pagina. Aangezien je bij Inline Frames duidelijk de bron van de content in de HTML-code laat zien, geldt dit niet voor iFrames.