Hoe verbeter ik mijn website snelheid met Google PageSpeed Insights? | Webmix.nlwebmix – Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hostingHoe verbeter ik mijn website snelheid met Google PageSpeed Insights? | Webmix.nl

Webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting

leestijd: 4 minuten · niveau: simpel

Hoe verbeter ik mijn website snelheid met Google PageSpeed Insights?

12 maart 2024 Jesper van Laar

Een snelle website zorgt voor een betere gebruikservaring, want wie wil er nu lang wachten op het laden van een pagina? Er zullen veel Google-gebruikers snel overstappen naar een alternatief als jouw website traag laad. Toch kan het lastig zijn om je pagespeed te optimaliseren zonder het te technisch te maken. In dit artikel vertellen we je meer over het belang van een snelle website, wat de tool ‘Google PageSpeed Insights’ inhoudt en hoe je deze kunt gebruiken om je website snelheid te analyseren en verbeteren. Lees snel verder en ga met ons stappenplan aan de slag!

Waarom snelheid een belangrijk element is van je website

Bezoekers zijn de laatste jaren steeds ongeduldiger geworden, waardoor de website snelheid van steeds groter belang is. Wanneer een bezoeker snel weg klikt, is de kans groot dat hij naar de website van de concurrent gaat. Deze staan namelijk vaak boven en onder jouw website in de Google zoekresultaten. Een trage website resulteert in verlies van bezoekers, dit wil je vermijden.

Daarnaast heeft de snelheid een grote invloed op je SEO resultaten. SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie, heeft te maken met de posities die jouw website bezet in Google en andere zoekmachines. Hoe hoger deze posities, hoe beter jouw website organisch zichtbaar is online. Een van de pijlers waar een zoekmachine de posities op baseert, is de website snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Gebruikservaring staat hoog in het vaandel, snelle websites zijn hierdoor eerder zichtbaar in de resultaten en scoren over het algemeen beter.

Ook zien we een hogere conversieratio bij snelle en gebruiksvriendelijke websites. Acties zoals het inschrijven op de nieuwsbrief, invullen van een contactformulier of voltooien van een aankoop worden vaker volbracht op een snelle website. Aangezien veel van deze handelingen worden voltooid op een mobiele telefoon, is de laadtijd cruciaal. Vanwege de minder krachtige hardware en internetverbinding van mobiele apparaten is de snelheid van de website van cruciaal belang. Een langzame website wordt dus sneller weggeklikt, waardoor je de bezoeker meteen verliest.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights is een tool ontwikkeld door Google om de prestaties van websites te analyseren. De tool biedt inzicht in de prestaties van een pagina op het gebied van laadsnelheid en gebruikservaring. Daarnaast geeft het ook aanbevelingen over hoe de prestaties verbeterd kunnen worden.

De tool is eenvoudig in gebruik en geeft scores op een schaal van 0-100. Een score onder de 50 wordt beschouwd als onvoldoende, wat aangeeft dat er aanzienlijke verbeteringen nodig zijn om de website gebruiksvriendelijker te maken. Als je website een score tussen de 50 en 90 behaalt, scoort deze gemiddeld, maar zijn er nog steeds verbetermogelijkheden. Een score van 90 of hoger wordt als ideaal gezien en wordt weergegeven in het groen. Hieronder vind je een voorbeeld van een mogelijke score.

Google Pagespeed Insights mobiel

Hoe werkt Google PageSpeed Insights?

Google PageSpeed Insights is een makkelijke en gratis tool van Google om te gebruiken voor de optimalisatie van je website. Hieronder leggen we in stappen uit hoe je deze tool eenvoudig kunt gebruiken voor jouw website.

Stap 1: ga naar de website van Google PageSpeed Insights

Open de volgende pagina in je browser: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

Stap 2: voer de URL van je website in

In het midden van de pagina bevindt zich een invoerveld. Voer hier de volledige URL van je webpagina in. Druk vervolgens op ‘Analyseren’ om de analyse te starten.

Google PageSpeed Insights webpagina

Stap 3: analyseer de resultaten

Bestudeer de resultaten voor mobiel en desktop. De scores geven een algemene indicatie van de prestaties van je website. Wanneer de score onder 50 zit, is er veel werk aan de winkel. De meeste websites zitten tussen de 50 en 90, hierbij zijn er ook nog genoeg aanpassingen die gedaan kunnen worden. Een score van 90+ is gewenst voor mobiel en desktop.

Maak bij het bestuderen van de resultaten een lijst op basis van de impact en de moeilijkheidsgraad van implementatie. Sommige verbeteringen kunnen snel worden toegepast en hebben een grote impact, zet deze bovenaan je lijst.

Stap 4: voer de wijzigingen uit

Begin met het doorvoeren van de wijzigingen aan de hand van de prioriteitenlijst. Begin met de verbeteringen die de grootste impact hebben en het makkelijkste te implementeren zijn. Werk vervolgens de rest van de lijst af.

Stap 5: herhaal de analyse

Herhaal de analyse na het implementeren van de wijzigingen. Aan de hand van de nieuwe analyse kun je zien welke aanpassingen het meeste effect hebben gehad en welke je misschien nog gemist hebt. Het technisch optimaliseren van de website is een continu proces, technologie blijft veranderen en door ontwikkelen. Bovendien gebeurt er genoeg op jouw website wat de score positief of negatief kan beïnvloeden. Zet deze analyse standaard in de agenda en voer deze meerdere malen per jaar uit. 

Hoe verbeter ik hiermee de website snelheid?

Google PageSpeed Insights geeft je een reeks van uitkomsten en verbeterpunten, waarmee je de website snelheid en prestaties kunt verbeteren. Enkele veelvoorkomende verbeterpunten zijn:

  • Comprimeer afbeeldingen
    Veel websites maken gebruik van grote afbeeldingen die de laadsnelheid aanzienlijk vertragen. De tool geeft aan afbeeldingen te comprimeren zodat de laadtijd verkort wordt, maar er geen kwaliteit verloren gaat.
  • Minimaliseer onnodige bytes
    Onnodige code zorgt voor vertraging en neemt onnodig ruimte in beslag. Verklein CSS, HTML en Javascript zodat onnodige bytes geëlimineerd worden.
  • Optimaliseer de server
    Optimaliseer je serverinstellingen of upgrade je hosting om de tijd te verkorten die nodig is om de content te versturen.
  • Gebruik lazy loading
    Kies voor een strategie die ervoor zorgt dat de belangrijkste content als eerste laadt. De gebruiker hoeft hierdoor niet op een volledig geladen pagina te wachten en kan meteen beginnen met lezen of navigeren.
  • Verwijder ongebruikte code
    Pagina’s met overbodige code zijn groter dan nodig, waardoor het langer duurt om deze pagina’s in te laden. Het verwijderen van deze code zorgt voor een snellere laadtijd.

Hieronder worden meer verbeteringen getoond waarop de tool je zou kunnen wijzen.

Hulp nodig met je website?

Heb je een probleem met je website dat je ondanks deze blog niet opgelost krijgt? Of heb je advies nodig over hoe je het beste uit je website kunt halen? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!

Kom in contact

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jou of je bedrijf te voorzien van een (online) oplossing op maat.

?>