Over de WordPress-foutmelding “Fatal error: Allowed memory size exhausted” en hoe je ‘m oplost - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting
leestijd: 3 minuten · niveau: simpel

Over de WordPress-foutmelding “Fatal error: Allowed memory size exhausted” en hoe je ‘m oplost

5 april 2024 Zoë Sluysmans

Fatal error: Allowed memory size exhausted – de meeste grote WordPress-sites lopen op een bepaald moment tegen deze memory limit-foutmelding aan. Het is een vervelende foutmelding, maar gelukkig redelijk makkelijk om op te lossen. In dit artikel bespreken we hoe je deze foutmelding op kunt lossen.

Wat betekent “Fatal error: Allowed memory size exhausted”?

Je website staat op een server. Op deze server is een bepaalde hoeveelheid geheugen “gereserveerd” die je website in beslag mag nemen. Als je website meer geheugen in beslag neemt dan er beschikbaar is gesteld, dan krijg je deze foutmelding.

Deze geheugenlimiet bestaat om ervoor te zorgen dat de server goed blijft werken als er iets fout gaat in je website. Als er iets breekt op je website waardoor je website steeds meer geheugen inneemt op de server, of je hebt een virus, dan kan de hele server crashen. De geheugenlimiet zorgt ervoor dat er een limiet is aan hoe groot je website kan worden, zodat de server goed kan blijven werken. (Het is dus ook een goed idee om je website op malware te checken.)

Maar soms loop je ook tegen de memory limit aan omdat je website simpelweg groot is. Misschien heb je net updates uitgevoerd, een nieuwe plugin geïnstalleerd, of een hoop media geüpload – en is daar niet genoeg geheugen voor. Of je hebt ineens heel veel bezoekers en heeft je website meer geheugen nodig om dat te verwerken.

In zo’n geval kun je de geheugenlimiet ophogen.

Zo los je de WordPress memory limit foutmelding op

Het ophogen van de geheugenlimiet is gelukkig vrij simpel. Het kan op een paar verschillende manieren: in het bestand wp-config.php, in de bestanden php.ini en user.ini, of in het bestand htaccess. Hieronder leggen we de verschillende manieren uit. Je zult voor elke methode FTP-verbinding moeten maken.

Eerst iets belangrijks: je eerste reflex zal waarschijnlijk zijn om de geheugenlimiet zo hoog mogelijk te zetten, maar dit is geen goed idee. Zoals genoemd zorgt de geheugenlimiet ervoor dat de server goed blijft werken. De meeste websites zullen aan 128MB geheugen genoeg hebben. Als je website echt zwaar is, zul je in 90% van de gevallen niet meer dan 256MB nodig hebben. Als zelfs dat nog niet genoeg is, dan is 516MB echt het absolute maximum.

Optie 1: Het bestand wp-config.php aanpassen

  • Het bestand wp-config.php vind je in de public_html-map.
  • In dat bestand staat de volgende regel code (het getal kan verschillen per website): define( ‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’32M’ );
  • Als die regel code er niet staat, kun je ‘m toevoegen. Je kunt de code toevoegen vlak vóór het stukje waar staat “That’s all, stop editing! Happy blogging.
  • Verander het getal naar een hoger getal en sla het bestand op.

Optie 2: De bestanden php.ini en user.ini aanpassen

Als het aanpassen van wp-config.php niet heeft geholpen, kun je proberen om een aanpassing te maken in de bestanden php.ini en user.ini. Deze bestanden kun je niet aanpassen als je website op een gedeelde hostingserver staat.

  • Check of er in de map wp_admin al een bestand staat dat ini heet.
  • In dat bestand vind je deze regel code (opnieuw, het getal kan verschillen per website): memory_limit = 32M
  • Verander het getal naar een hoger getal en sla het bestand op.
  • Als het bestand nog niet bestaat, maak het dan aan en zet die regel code erin.

Optie 3: Het bestand htaccess aanpassen

Als “last resort” kun je htaccess nog aanpassen. Dit bestand is standaard verborgen, dus als je het niet ziet, zorg er dan voor dat de settings van je FTP-programma zodanig zijn dat verborgen bestanden getoond worden.

  • Je vindt htaccess in de public_html-map.
  • Zoek naar deze regel code: php_value memory_limit 32M
  • Verander het getal naar een hoger getal.

Optie 4: Contact opnemen met je hostingpartij

Als deze dingen niet geholpen hebben, of als je niks aan kunt passen, kun je contact opnemen met je hostingpartij. Het komt namelijk vrij veel voor dat de hostingpartij de geheugenlimiet voor hun klanten beheert.

Hulp nodig met je website?

Heb je een probleem met je website dat je ondanks deze blog niet opgelost krijgt? Of heb je advies nodig over hoe je het beste uit je website kunt halen? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!

Kom in contact

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jou of je bedrijf te voorzien van een (online) oplossing op maat.

?>