Alles over een 404 pagina
Wanneer je een website laat maken, dan doe je dat, omdat je een bepaalde dienst of producten hierop wil aanbieden aan potentiële klanten. Het laatste wat je op jouw website wil aantreffen is een 404 pagina, een teken dat een pagina van je website niet bereikbaar is. Je bezoeker krijgt deze 404 fout ook te zien en krijgt hierdoor niet de opgevraagde informatie te zien, die hij wenst. Wat doet je bezoeker, wanneer websites niet bereikbaar zijn? Hij gaat op bezoek bij de concurrent.
Er is gelukkig een methode beschikbaar om deze foutieve pagina’s op je website te detecteren en ze door te sturen naar een alternatieve en correcte locatie. In deze blog laten we je zien hoe, waarbij we dieper ingaan op wat een error 404 is en het belang van deze betreffende 404 pagina’s.
Wat is een 404 pagina?
Wanneer jouw bezoeker een pagina wilt openen, die niet meer of helemaal niet bestaat, zal hij een 404 error pagina te zien krijgen. Deze melding geeft je bezoeker aan dat er wel verbinding kan worden gemaakt met de desbetreffende pagina, maar dat de server niet de pagina of het bestand dat gezocht wordt kan ophalen. De pagina wordt kort gezegd gewoon niet meer gevonden. De pagina bestaat niet meer op die URL.
Wat is de betekenis van foutcode 404?
Het nummer 404 wordt gegenereerd door de server. Wanneer je een pagina probeert te openen die niet (meer) bestaat, geeft de server een statuscode of foutmelding aan de browser. Omdat de webpagina niet meer bestaat, kan de server deze niet meer aan de browser leveren, zoals bij Chrome, Firefox, enzovoort. Hierdoor verschijnt vaak de 404-foutmelding en zie je de 404-pagina.
Oorzaken van een 404 foutmelding
Zo’n 404 pagina ontstaat natuurlijk niet zo maar. Er zijn echter meerdere oorzaken mogelijk waardoor een error 404 ontstaat. Een logische oorzaak is dat de bezoeker de verkeerde URL heeft ingetypt. Een typefoutje is immers snel gemaakt. Wanneer een bezoeker via een backlink op jouw pagina terecht zou moeten komen, kan het ook zijn dat er ergens in de interne of externe verwijzing een typefoutje is gemaakt.
Een andere belangrijke oorzaak van een 404 error is dat een pagina bewust of onbewust van de website verwijderd is of dat de oude URL aangepast is of de pagina verplaatst is geworden. Normalerwijze moet van verplaatste of aangepaste pagina’s een redirect aangemaakt worden, maar dit is bij de 404 pagina’s ofwel vergeten ofwel niet goed uitgevoerd. Er ontstaan kortom gebroken links.
Waarom is een 404 pagina erg?
Een 404 foutmelding is voor je bezoeker het teken dat hij meer moeite moet doen om zijn opgevraagde informatie te krijgen. En dat, terwijl de concurrent misschien hetzelfde biedt tegen minder moeite en snellere tijd. Logisch dat je potentiële klant nu naar de concurrentie overstapt. Een 404 pagina straalt bovendien iets van onbetrouwbaarheid en onveiligheid uit. Immers, als je website al niet goed werkt, wat zegt dit dan over de staat van je diensten of producten?
Opsporen van een foutmelding 404
Gelukkig kun je met bepaalde tools, zowel betaald als gratis, je 404 errors opsporen zonder dat je alle links en al je pagina’s hoeft na te speuren. Google Analytics en Google Search Console zijn wel de bekendste voorbeelden. Google Search Console toont in het gedeelte Dekking onder Index alle URL’s, waarop de bekende search engine een 404 error vond. Google Analytics geeft niet alleen een lijst van de http 404, maar ook hoe vaak deze pagina’s bezocht zijn en hoe de bezoekers daar zijn gekomen.
Wat te doen met een 404 melding?
404 meldingen kun je zelf oplossen. Laat ze niet rondzweven, want hoe meer je er hebt, hoe meer je dit terug zal zien in je bezoekersaantalen, die zullen kelderen. Bovendien zul je in je SEO merken dat je website lager in de zoekresultaten zal ranken. Begin met onderzoeken hoe je bezoekers op de 404 pagina’s terecht kwamen. Wanneer blijkt dat de interne linking niet klopt, dan kun je zelf gemakkelijk de links aanpassen. Voor foutieve externe linking moet je de desbetreffende website eigenaar contacteren en hem of haar vragen de foutjes aan te passen in de links.
Je kunt er ook voor kiezen om een 301-redirect in te stellen, zodat je als het ware een boodschap geeft aan de server dat een bepaalde pagina verhuisd is. Zo worden je websitebezoekers automatisch naar de goede URL doorverwezen en de zoekmachines weten nu waar de informatie te vinden is, zodat zoekresultaten hierop aangepast kunnen worden.
Twee voorbeelden van http 404 die leuk uitpakken
Het kan altijd eens voorkomen dat een 404 pagina op je website ontstaat. Daarom is het raadzaam om deze pagina zo in te richten dat het geen irritatie bij je websitebezoekers oproept. Maak de gebruiker aan het lachen, zodat hij de 404 error niet ervaart als iets negatiefs maar als iets grappigs. Zo houd je jouw bezoeker hopelijk alsnog aan je website gekluisterd. Laat de 404 pagina ook je merk reflecteren, want zo verlaag je het bouncepercentage.
Voorbeeld 1 van een unieke error 404
Internetprovider Ziggo heeft een unieke 404 pagina ontworpen, geheel in de kleuren en stijl van het bedrijf. Bovendien gebruiken ze het getal 404 om mensen over te halen toch voor Ziggo te kiezen, waarbij ze dit ook weer weerleggen door te zeggen: maar hier vind je ze niet.
Voorbeeld 2 van een grappige http 404
Het warenhuis HEMA kent iedere Nederlander toch wel van de overheerlijke tompouces. En daar speelt HEMA op in bij hun 404 pagina. Ze gebruiken een grappige woordspeling, die slaat op hun bekendste product. Daarnaast bieden ze genoeg andere pagina’s aan, die de bezoekers alsnog kan bezoeken.
Meer weten over website optimalisatie
Het regelmatig nalopen en herstellen van je 404 pagina’s is een slimme stap om je website optimaal te laten werken. Het is ook raadzaam om na te lopen of er pagina’s zijn met de error ‘je pagina is niet privé’ en deze op te lossen. Lees ook dit uitgebreide artikel over het belang van een snelle website en hoe Google PageSpeed Insights je kan helpen die snelheid te verbeteren.