Hoe krijg ik een snelle website met Google PageSpeed Insights? - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting
leestijd: 4 minuten · niveau: medium

Hoe krijg ik een snelle website met Google PageSpeed Insights?

27 februari 2024 Joey Heuts

De pagespeed van je website is een cruciale factor die het succes van een website kan bepalen. Bezoekers hebben weinig geduld voor langzame websites en zoekmachines zoals Google houden hier ook rekening mee bij het bepalen van de rangorde van zoekresultaten. Gelukkig biedt Google PageSpeed Insights een waardevol hulpmiddel om de prestaties van je website te meten en te verbeteren. In dit artikel staan daarom de volgende twee vragen centraal: wat is PageSpeed van Google nu eigenlijk en hoe verbeter ik mijn website snelheid met deze test tool?

google pagespeed insights mobiel

Wat is het belang van de snelheid van je website?

Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring. Bezoekers verwachten dat een website binnen enkele seconden laadt. Als je site traag is, zullen bezoekers eerder geneigd zijn om weg te klikken en naar een sneller alternatief te gaan. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat mensen binnen twee seconden resultaat willen zien op hun mobiel of anders switchen naar de volgende pagina in de zoekresultaten. Een snellere website kan dus de conversieratio verhogen.

De pagespeed is voor zoekmachines als Google ook van belang. Google en andere zoekmachines hechten veel waarde aan de laadsnelheid van een website bij het bepalen van de rangorde in zoekresultaten. Snellere websites hebben vaak een hogere ranking, wat resulteert in meer organisch verkeer.

Wat is Google PageSpeed Insights?

Google Page Insights is een tool om de snelheid van je website te meten. Dit wordt sinds 2018 mogelijk gemaakt door Googles eigen Lighthouse tool. Lighthouse voert een aantal testen uit, waardoor het een website twee scores kan geven: mobiel en desktop score. De score is een schatting van de pagespeed van je website, waarna je ook nog verbeterpunten krijgt om de snelheid van je website te verhogen. Begin met de punten die je het eenvoudigst kunt aanpakken, want dan kun je al grote stappen maken.

Voordelen van deze website speed test

PageSpeed Insights analyseert de prestaties van een website en geeft suggesties om de laadtijd te verbeteren. De tool controleert bovendien of een website goed presteert op mobiele apparaten. Dit is essentieel gezien het toenemende gebruik van smartphones en tablets voor internettoegang. Google houdt rekening met de laadsnelheid van een website bij het bepalen van de rangorde in zoekresultaten. Een hogere PageSpeed-score kan dus bijdragen aan een betere positionering in zoekmachines. Het is onderdeel van een volledige website optimalisatie

prestaties desktop

Verschil tussen Field Data en Lab Data

Uit de aanbevelingen die Google PageSpeed laat zien zijn de Field Data en Lab Data van belang. Field Data houdt in dat Google je website vergelijkt met andere websites op basis van het Chrome gebruikerservaring rapport van de laatste dertig dagen. De Lab Data focust zich vooral op de gegevens van het gesimuleerd laden van een pagina. Dit wordt dus verkregen onder vooraf opgezette situaties. De data van beide kan hierdoor verschillen.

Hoe werkt Google PageSpeed?

De Google PageSpeed wordt bepaald door een zestal factoren: de key performance indicators. Ten eerste is de First Contentful Paint van belang. Dit aspect wordt bepaald door het tijdstip waarop de eerste tekst of afbeelding op je website zichtbaar is voor de bezoeker. Een tweede factor is de Largest Contentful Paint. Dit toont het tijdstip aan, waarop de grootste tekst of afbeelding verschijnt aan de bezoeker.

De Speed Index laat zien hoe snel de content op een pagina getoond wordt. Time To Interactive is de tijd die nodig is, voordat een pagina helemaal geladen is. Total Blocking Time staat dan nog voor de tijd tussen de First Contentful Paint en de Time to Interactive. Het laatste aspect dat moet worden overwogen is de Cumulative Layout Shift, die de totale verschuiving van zichtbare elementen binnen het viewport meet.

key performance indicators

Hoe kan PageSpeed Insights van Google helpen met de verbetering van de website snelheid?

Er zijn een groot aantal manieren om je website sneller te laten worden door de verbeterpunten, die Insights je biedt. Dit zijn de meest bekende:

  • Verwijder bronnen die de weergave blokkeren
  • Laad afbeeldingen die niet in beeld zijn nog niet
  • Verklein de CSS
  • Verklein Javascript
  • Verkort ook de uitvoeringstijd van Javascript
  • Zorg voor een kleine overdrachtsgrootte
  • Houd de hoeveelheid verzoeken laag
  • Verwijder ongebruikte CSS
  • Beperk primaire threadbewerkingen tot een minimum
  • Minimaliseer de reactietijden van de server

Andere verbeterpunten van Google PageSpeed

  • Zorg voor het goede formaat afbeeldingen
  • Zorg voor een effectieve codering van de afbeeldingen
  • Afbeeldingen moeten moderne indelingen bevatten
  • Pas video-indelingen toe voor content met animaties
  • Houd tekst zichtbaar tijdens het laden van webfonts.
  • Tekstcompressie inschakelen
  • Zorg ervoor dat je vooraf verbinding maakt met de benodigde bronnen
  • Belangrijke verzoeken vooraf laden
  • Diverse pagina-omleidingen moeten vermeden worden
  • Geoptimaliseerd cachebeleid
  • De invloed van codes van derde partijen beperken
  • Netwerkpayloads moeten vermeden worden
  • Gebruikerstiming meten
  • DOM-grootte beperkt houden

Meer weten over website snelheid testen?

Het belang van een snelle website is wel al aangetoond, maar er zijn ook andere betrouwbare tools naast de PageSpeed check om de snelheid van je website te testen. Deze tools geven tevens verbeterpunten. Denk hierbij aan tools als:

  • GT Metrix
  • WebPageTest
  • PingDom
  • Uptrends
  • Dareboost

Er zijn ook een aantal plugins die je websitesnelheid een boost kunnen geven

Een 100/100 score in Google PageSpeed Insights mogelijk?

Veel mensen trachten hun website een score te geven van 100/100, vergetende dat het hier om een schatting gaat van de websitesnelheid en dat bovendien de aanbevelingen van de PageSpeed test belangrijker zijn dan de scores. Het is zeker aan te raden om de laadtijden zo laag mogelijk te houden voor betere conversies, maar dat heeft te maken met de daadwerkelijke snelheid van je website. Heeft je website bijvoorbeeld geen 100/100 score, maar wel een laadtijd van minder dan 500 milliseconden dan is dit extreem snel en hoef je weinig te veranderen.

Je moet daarom Pagespeed van Google meer zien als een partij, die knelpunten met betrekking tot je websitesnelheid aankaart en je hiervoor verbeterpunten geeft. Google zal PageSpeed zeker meenemen voor de ranking van jouw websitepagina’s, maar een perfecte score op PageSpeed Insight betekent niet dat je op nummer 1 van de zoekresultaten rankt. Daarvoor is ook een goede Search Engine Optimalisation voor nodig. 

Hulp nodig met je website?

Heb je een probleem met je website dat je ondanks deze blog niet opgelost krijgt? Of heb je advies nodig over hoe je het beste uit je website kunt halen? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!

Kom in contact

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jou of je bedrijf te voorzien van een (online) oplossing op maat.

?>