Optimaliseer je zoekfunctie: 6 tips voor een gebruiksvriendelijke website! - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hostingwebmix – Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hostingOptimaliseer je zoekfunctie: 6 tips voor een gebruiksvriendelijke website! - webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting

Webmix - Bureau voor maatwerk webdesign, webdevelopment & hosting

leestijd: 3 minuten · niveau: simpel

Optimaliseer je zoekfunctie: 6 tips voor een gebruiksvriendelijke website!

29 maart 2024 Sven Notermans

Als je een zoekfunctie hebt op je website, is het cruciaal dat hij goed werkt. Website-bezoekers gebruiken immers de zoekfunctie als ze iets niet kunnen vinden. Het is dus belangrijk dat ze met de zoekfunctie kunnen vinden wat ze zoeken – anders loop je het risico dat ze stoppen met zoeken. En dat is zonde, zeker als je website wél datgene bevat dat ze proberen te vinden.

In dit artikel lichten we toe hoe jij de zoekfunctie op jouw website kunt optimaliseren, om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren.

1. Laat de zoekfunctie filteren op spelfouten

Er zijn veel verschillende redenen waarom gebruikers spelfouten maken bij het zoeken. Te snel typen, een (mobiel) toetsenbord dat niet lekker typt, dyslexie, of misschien weten ze niet precies hoe je een woord of bepaalde (merk)naam spelt.

Als een zoekfunctie hier geen rekening mee houdt, is dat frustrerend. Zorg ervoor dat spelfouten gecorrigeerd worden – maar wees niet te agressief hiermee. Je wilt dat “spelvout” geïnterpreteerd wordt als “spelfout”, niet als “speltbrood”.

Goede zoekfuncties die dit toepassen zijn bijvoorbeeld de zoekfuncties van Google of YouTube, of de zoekbalk van Bol.com.

Spelling corrector zoekbalk

2. Auto-complete

De voorbeelden die we net noemden, maken naast de spelling-correctie ook gebruik van auto-complete. Als je naar woorden zoekt op de website, raadt de zoekfunctie naar wat je bedoelt, zodat je niet het volledige woord af hoeft te typen. Dat is handig als je haast hebt, én het helpt met het voorkomen van spelfouten.

3. Geef eerdere zoekopdrachten van de bezoeker weer

Het kan handig zijn om eerdere zoekopdrachten te laten zien. Zeker als je een webshop hebt; als een gebruiker hetzelfde product opnieuw wil kopen, dan moet hij het makkelijk terug kunnen vinden. Gebruik de volgende vuistregel: als een bezoeker al eens iets heeft gevonden, dan zou hij niet lang moeten zoeken om het opnieuw te vinden.

4. Maak zoekopdrachten visueel

Deze tip is vooral handig voor webshops die veel verschillende producten aanbieden. Door een afbeelding aan de zoekresultaten toe te voegen, kunnen gebruikers in één oogopslag zien wat voor producten hun zoekfunctie oplevert. Als je zoekt op “cola”, dan is het handig om het verschil te zien tussen flessen cola en snoep met colasmaak, in plaats van dat je de tekst van elk resultaat moet lezen.

Voor een blog is deze tip minder interessant, want de afbeeldingen die bij artikelen staan zeggen doorgaans niet onmiddellijk iets over de inhoud van de blog.

5. Laat je bezoekers überhaupt niet zoeken

Een zoekfunctie wordt meestal gebruikt als de gebruiker in de structuur van de website niet kan vinden wat hij zoekt. Maar zou het niet handiger zijn als hij datgene wél zou kunnen vinden?

Het loont zich om inzicht te hebben in waar veel op gezocht wordt binnen jouw website. In Google Analytics zit een functie waarmee je inzicht kunt krijgen in die zoekopdrachten. Zodra je weet waar veel mensen op zoeken, kun je ervoor zorgen dat die informatie makkelijker te vinden is. Zet het bijvoorbeeld in het menu, verwijs ernaar met meer knoppen, of zet het op je homepage.

6. Laat je “niets gevonden”-pagina’s niet doodlopen

Staat datgene waar de bezoeker naar op zoek is daadwerkelijk niet op je website? Dan is het best practice om dit aan te geven met een “geen resultaten”-pagina.

Maar deze pagina hoeft niet het einde van de reis van de gebruiker te zijn. In tegendeel: als de gewenste informatie van je bezoeker niet op de website staat, dan staat er misschien wel iets anders op waar hij iets aan heeft. Misschien wil je je bezoeker doorverwijzen naar een overzicht van alle producten op je webshop? Misschien heeft hij iets aan de populairste artikelen op je blog? Of misschien wil je dat een verdwaalde gebruiker contact met je opneemt? Als je website qua techniek die optie heeft, kun je ook gerelateerde resultaten laten zien. Netflix doet dit bijvoorbeeld.

Overweeg waar je gebruiker misschien iets aan heeft, en richt je “geen resultaten”-pagina daarop in. Call-to-action-knoppen als “nieuwe zoekopdracht” of “ga terug naar de homepage” zijn sowieso een aanrader.

Hulp nodig met je website?

Heb je een probleem met je website dat je ondanks deze blog niet opgelost krijgt? Of heb je advies nodig over hoe je het beste uit je website kunt halen? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!

Kom in contact

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jou of je bedrijf te voorzien van een (online) oplossing op maat.

?>