Clou is ontwikkelaar en producent van indrukwekkende en innovatieve producten op het gebied van sanitair. En wat is leuker dan voor dit prachtige bedrijf een representatieve online showroom te mogen ontwikkelen?
Wanneer je door een fysieke showroom loopt, brengt dat een speciale beleving met zich mee. De producten staan centraal en vertellen in hun eigen sfeer hun unieke verhaal. En al die verhalen samen vormen de ervaring voor de bezoeker. Precies dát element, die fysieke beleving, wilden we benadrukken en vertalen naar een digitale omgeving in de vorm van een online showroom. Met een uniek karakter.
In een online showroom is het beeldmateriaal de belangrijkste tool. Verpak dit in een minimalistisch jasje en de producten springen er als het ware uit. Als een échte eyeopener. De 3D-renders en fotografie van Clou staan in dit project dan ook aan de basis van de website.
Bij een website met zó veel afbeeldingen komt wel het een en ander kijken. Om ervoor te zorgen dat jij als websitebezoeker mooie en duidelijke foto’s te zien krijgt zonder dat je telkens een gedwongen koffiepauze moet houden tijdens het laden ervan, is het belangrijk dat afbeeldingen op een correcte manier worden ingeladen.
Het device waarmee een gebruiker op een website komt, bepaalt of de afbeeldingen worden ingeladen voor een Retina-scherm of een kleiner of meer gedateerd scherm. Om flexibel met dit principe om te kunnen gaan, hebben we gebruikgemaakt van een nieuwe HTML-tag en precaching op serverniveau.
Dat is eenvoudiger dan het klinkt: alle afbeeldingen worden omgezet naar het Google-vriendelijke WebP-bestandsformaat (.webp), wat als grootste voordeel heeft dat de bestanden beduidend kleiner zijn zonder dat iets van de grafische weergave verloren gaat.
Het mooie van een showroom is dat er een bepaalde sfeer hangt, een setting die past bij het product en er de aandacht op vestigt. Die strakke, minimalistische, maar toch warme sfeer hebben wij aan de interface van de website meegegeven. We hebben gezorgd voor consistentie naar alle apparaten toe, zodat iedereen precies de sfeer van een echte showroom online kan beleven.
Als we het hebben over beleven, dan doen we daar ook echt iets mee. Op elke pagina is extra veel aandacht besteed aan de gebruikerservaring, met als kers op de taart: de beleefpagina’s! Op deze pagina’s worden producten op een unieke wijze gepresenteerd, waardoor ze helemaal tot hun recht komen. Ze mogen stuk voor stuk hun verhaal vertellen en nemen je daarin mee.
Webbrowsers op mobiele apparaten bieden niet altijd dezelfde mogelijkheden als webbrowsers op laptops en desktops. Dat komt door het verschil in rekenkracht en door het verschil in schermgrootte.
De website is helemaal geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en laat de pagina’s zien in hun best mogelijke versie, om jou – de bezoeker – een beleving te bezorgen die tot in de puntjes is doorgevoerd. Ongeacht het apparaat dat je gebruikt.
Wat valt aan een grote website als deze nog te optimaliseren? Om daar achter te komen, hebben we graag feedback van bezoekers en de opdrachtgever. Die feedback verwerken we dan vanzelfsprekend, zodat we de website na oplevering nóg beter kunnen maken. En met beter bedoelen we ook sneller, dus dat betekent voor iedereen een voorspoedige gebruikerservaring.
Want Clou ontwikkelt producten, maar verkoopt deze niet. Als groothandel is het voor Clou natuurlijk wel belangrijk dat potentiële klanten makkelijk kunnen vinden waar de producten worden verkocht, want ben je eenmaal lekker gemaakt met dat online sfeertje, wil je ook de offline sfeer kunnen proeven. Voor de gebruikers van de website hebben wij het daarom zo eenvoudig mogelijk gemaakt om de dichtstbijzijnde verkooplocaties te vinden. Vul gewoon even je woonplaats of postcode in. Supersimpel!
Ik kende webmix al van een eerder kleiner project. Dit project is prima en naar tevredenheid verlopen.
Maar een website voor Clou; dat is een ander verhaal. Dat is werkelijk een grote en uitdagende klus. Met name omdat het design gehalte voor ons zo belangrijk is.
Na een aantal gesprekken met het Webmix team waren wij overstag en wisten wij dat Webmix voor Clou de juiste partij was om onze nieuwe website te bouwen.
In overleg is het design en functionaliteit bepaald en is er gestart met de bouw. Webmix heeft het project op tijd en conform de afspraken opgeleverd
Regelmatig hebben wij verbeteringen met Webmix besproken. Webmix was altijd flexibel en heeft de technische mogelijkheden telkens zo veel mogelijk afgestemd om onze design- en functionaliteit wensen.
Kortom, Clou is een tevreden opdrachtgever.
We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jou of je bedrijf te voorzien van een (online) oplossing op maat.